Calle20. Mercedes Helnwein. Septiembre 2009

-ENGLISH VERSION BELOW-






























Mercedes Helnwein dibuja, escribe, colabora en proyectos multidisciplinares con artistas de lo más interesantes y ahora saca unos minutos para contestar esta entrevista.

LB.- No sé si te molesta que siempre haya una referencia a tu padre, Gottfriend Helnwein, cuando te presentan, espero que no porque yo quería empezar preguntándote precisamente si ser su hija hizo que tu vida fuera diferente de la del resto de tus compañeros de clase cuando eres una niña

MH – No, nunca sentí la diferencia entre quiénes eran mis padres y quiénes eran los padres de los demás, nunca se tuvo en cuenta.

LB.- Hasta donde yo sé, dos de tus hermanos también se dedican a una profesión creativa (música y fotografía), ¿tiene eso alguna relación con la atmósfera que os rodeó?

MH – Sí, sin duda. Más allá de que estuviéramos siempre rodeados por el mundo del arte, crecimos con la idea de que cualquier cosa que quisiéramos hacer sería posible. Nuestros padres nunca nos frenaron para intentar cosas o ir en diferentes direcciones. Siempre nos apoyaron con lo que queríamos hacer y nos ayudaron como pudieron.

LB.- Escritora, fotógrafa, pintora, vídeo-artista… ¿que aparezcas en el vídeo Gamma Ray de Beck es tu primer paso dentro del ámbito musical o dejas eso para tu hermano Ali?¿Cómo surgió esta colaboración con Beck?

MH – Ya colaboré en el material gráfico del álbum The Information de Beck hace unos años y recientemente él me preguntó si quería aparecer en su vídeo. Pero siempre he tenido una fuerte afinidad con el mundo de la música desde mucho tiempo antes. La música es esencial para el trabajo que hago y me ha ayudado a inspirar tantas ideas en mis escritos e ilustraciones que ni siquiera sé si podría llegar a alguna parte sin ella. Siempre he querido estar relacionada con este campo y he intentado profundizar en las colaboraciones con artistas – me encantaría hacer vídeos musicales-. También trabajo mucho en proyectos con mi hermano Ali.

LB.- Hablando de colaboraciones, parece que estás rodeada de un buen puñado de artistas interesantes. ¿Cómo empezaste a trabajar con a Alex Prager?

MH – Ella vivía en el mismo edificio que yo cuando me mudé por primera vez a Los Ángeles y nos llevamos muy bien desde el principio. Creo que aunque somos muy diferentes y hacemos un trabajo muy distinto, las dos tenemos los mismos parámetros, apreciación y gusto estéticos. Congeniamos de esa manera. Además, ella era siempre la persona más fácil con la que colaborar en términos de ética del trabajo y entusiasmo.

LB.- ¿Serían tus pinturas y fotografías las ilustraciones perfectas para el contenido de tus libros?¿Hay una historia común tras ellos?

MH- Aunque el libro era muy visual para mí mientras lo escribía, mis dibujos no tienen nada que ver con él y para mí tienen un estilo muy diferente. Seguramente hay factores que los conectan a la misma persona, pero trato diferentes temas y emociones en cada uno. Los libero de diferente forma. Pero quién sabe, a los ojos de otra persona puede haber más similitudes que para mí.

LB.- Si te doy una libreta y un bolígrafo, ¿es más probable que escribas o dibujes algo?

MH- Dependería del día y las circunstancias. Pero garabateo demasiado, así que probablemente dibujaría algo incluso si fuera a seguir con palabras.

LB.- ¿Es el juego de luces y sombras el centro de atención de tus obras?

MH- Luz y sombra son muy importantes para mi trabajo, pero la historia, la expresión de la cara, la singularidad o la incertidumbre… todo eso es crucial. Siento que tiene que haber algo, una emoción o comunicación, que la gente puede extraer de mis obras, extractos de una trama que la gente puede componer como quiera.
Me encanta cuando cada uno me cuenta una historia totalmente diferente de uno de mis dibujos. Ha habido gente que me ha dicho que mi exposición era estupenda porque era oscura y espeluznante y otros que la misma noche vinieron riendo y diciendo que les encantaba su humor.

LB.- ¿Podrías mencionar cosas que te resulten inspiradoras?

MH – Todo lo de Tom Waits me emociona; los poemas de Bukowski; Maybellene, de Chuck Berry, Delta blues, Al este del Edén, de Steinbeck, The White Stripes, la película Rushmore, los dibujos y grabados de mi padre, el pintor John Register, los dibujos de blues de Robert Crumb, el sur y medio-oeste americanos.

LB.- ¿Qué hace que Las aventuras de Huckleberry Finn sea tan especial para ti?

MH- "Huck Finn" es tan brillante desde distintos ángulos que no sería capaz de contestar adecuadamente esa pregunta pero una razón es que lo leí por primera vez cuando tenía catorce años y me conmovió todo, desde el primer párrafo: “Las personas que intenten encontrar un motivo en esta trama serán procesadas…". Realmente viví en ese mundo mientras leía el libro; de hecho ese mundo era más real que el que me rodeaba en ese momento. Cuando lo acabé, desarrollé una nostalgia por la vieja América y el sur y medio-oeste americano. Años después fui al Río Mississippi, era invierno y flotaban bloques de hielo y tenía frío pero estaba tan contenta que apenas podía respirar.

LB.- Tras vivir en distintos países desde tu infancia, ¿has encontrado tu lugar ideal para trabajar y vivir?

MH – Actualmente vivo en Irlanda y Los Ángeles y estoy contenta con este equilibrio. Son como caras opuestas de una pila: la calidad de vida de Irlanda es imbatible (en mi opinión): el aire, el campo, la gente y el sentimiento paz y salud. Pero Los Ángeles con todo su caos, diversidad y la lucha entre lo bueno y lo malo es un estupendo caldo de cultivo para ideas y tiene buena atmósfera de trabajo.

LB.-¿Vendrás a España?

MH- Me encantaría visitar España y mostrar mis obras allí.

Nos quedamos esperando que ese deseo se haga realidad…


MERCEDES HELNWEIN
“SHADOW, LIGHT AND SUSPENSE ARE ESSENTIAL”

"Persons attempting to find a motive in this narrative will be prosecuted”. Mercedes Helnwein remembers the first paragraph of The Adventures of Huckleberry Finn. It´s the creative and life slogan of this artist with a style without frontiers.

By Luisa Bernal

Mercedes Helnwein was born in Austria and lives between L.A. and Ireland. She is provocation artist Gottfried Helnwein´s daughter and has inherit from him the belief of an art without frontiers. Mercedes draws, takes part in multidisciplinary projects, films videos with her brother, the musician Ali Helnwein; and writes (she published her first novel, The potential hazards of hester day, in 2008). She is preparing an exhibition in Merr Karnowsky Gallery in L.A. now.


I don´t know if it can be annoying that usually there´s a reference to your father, when someone introduces you… Did being Gottfriend Helnwein´s daughter make your life different from the one of your classmates when you were a kid?

No, I never felt that the difference between who my parents were and who other kids' parents were was ever an issue.

Two more of your siblings are also dedicated to creative stuff (music and photography), has it got anything to do with the atmosphere that surrounded you?

Yes,definitely. Besides the fact that we were always surrounded by the living art world, we also grew up with the idea that whatever we wanted to do would be possible. Our parents never stopped us from trying things out or going in different directions. They always supported us with what we wanted to do, and helped us in whatever ways they could.

Writer, photographer, painter, video artist... is your appearance in Beck´s Gamma Ray video a first step into musical area or do you leave it to your brother Ali? How came this collaboration with Beck?

I actually contributed artwork for Beck's album The Information a few years ago, and then recently he asked if I would be in his video. But I have always had a strong affinity to the music world long before then. Music is so essential to the work I do, and has helped to inspire so many ideas in my writing and fine artwork, that I don't even know if I could get anywhere without it . I have always wanted to be mixed up in this field, and I intend to go much deeper into it with collaborations with artists -- i'd love to do some music videos.

How did you start sharing projects with Alex Prager?

She lived in the same building as I did when I first moved to L.A. and we got along pretty much right from the beginning. I think although we are very different people and do very different work, we have had the same standard, appreciation or taste in aesthetics. We clicked in that way. Plus, she was always the easiest person to collaborate with in terms of work ethics or excitement.
Could be your paintings and photographs the perfect illustration to the content of your books? Is there a common story behind them?

Although the book was very visual to me while I was writing it, my drawings have nothing to do with the book and to me are very different in style. Sure there is evidence in the drawings and the writing that connect them to the same person, but I indulge in different themes and emotions for each of them. I let loose in different ways. But who knows, to someone else's eyes there might be far more similarities than to me.

If i give you a notebook and a pen, what would it be more probable that you would write a story or draw something?

It would depend on the day and the circumstances. But i doodle an awful lot, so most likely I would draw something, even if words were to follow.

Is the play between light and shadow the main area you like to experiment with in your different works?

Light and shadow are very important to my work, but they are not the only or even the main thing I concentrate on. The story, the expression on the face, the oddity or the suspense the subject matter is caught in -- all that is just as crucial. I feel like there has to be something, some emotion or communication, that people can excavated from my work piece -- traces of a plot that people can piece it together however they want.

I love when everyone tells me a totally different scenario to one of my drawings. I've had people tell me my exhibition is great because it is so dark and creepy, and someone else that same night come up to me laughing and telling me they love the humor of the work.

What or who inspires you?
Everything about Tom Waits, Charles Bukowski's poems, 'Maybellene" by Chuck Berry, Delta blues, Steinbecks' "East of Eden", The White Stripes, the movie "Rushmore", my dad's drawings and etchings, John Register paintings, Robert Crumb's blues drawings, the American south and midwest.

What makes The Adventures of Huckleberry Finn so special for you?

"Huck Finn" is so brilliant from so many different angles, that I won't be able to properly answer that question in full, but here is a partial answer: I was fourteen when I first read that book, and it blew me away -- everything about it, starting with the Notice at the beginning: "Persons attempting to find a motive in this narrative will be prosecuted..." I really lived in that world while reading the book -- in fact, that world was more real to me than my actual surroundings at the time. And when I was done I developed a homesickness for old America, and a strong longing for the South and the Midwest. Years later I finally made it to the Mississippi river -- it was winter and there were blocks of ice floating on it and i had a cold, but I was so thrilled I could hardly breathe.

After living in different countries since your childhood, have you found your ideal place for living and for working?

I live in Ireland and Los Angeles currently, and I'm very happy with this balance. They are like opposite sides of a battery, charged with different electrical currents. The quality of life can't be beat in ireland (in my personal opinion) -- the air is amazing, the countryside, the people and just the general sense of relief and feeling of sanity. But Los Angeles with all it's chaos, diversity, and the battle between good and evil, is a great breeding-ground for ideas and the atmosphere is perfect for working.

Will you come to Spain?
I would love very much to visit Spain and show my work there.

No hay comentarios: