Dresslab. Eric Power. Septiembre 2011

ENGLISH VERSION BELLOW














Eric Power. Deseo es poder
Author: Luisa Bernal
Section: LAB
Date: 09.2011
Tengo la impresión de que Eric Power se lo pasó muy bien jugando durante su infancia y adolescencia. También tengo la impresión de que ha decidido ser un inconformista, salirse un poco del sistema y currárselo por su cuenta para acabar dedicándose a lo que le hace feliz. Lo mejor de todo es que la jugada le ha salido muy bien y sus animaciones tienen fieles seguidores por doquier. Con esta entrevista, miramos un poco más de cerca su inspiradora trayectoria y su contagioso entusiasmo.
Eric, en tu página web cuentas que eres un animador autodidacta pero ¿cómo fue el paso para dar a conocer tu trabajo y hacer contactos para comenzar a vivir de lo que hasta entonces había sido tu afición?
Empecé a animar cortos de dibujos animados con diferentes estilos. Primero dibujados, con arcilla y también lo intenté de forma digital. Después de algunos años, tenía un buen puñado de cortos que empecé a enviar a festivales de cine locales. Después de mostrarlos en unos cuantos, mi confianza aumentó y decidí dedicarme profesionalmente a ello.
Rodé dos documentales que contenían una gran cantidad de animación y los envié a bastantes festivales. Por aquel entonces el trabajo tenía más calidad y mi confianza como editor, animador y director era alta. Después de finalizar mi segunda película “Night People: seize the night”, le propuse a un grupo de música que eran amigos míos rodar un vídeo para ellos. Me lo pasé tan bien que decidí hacer otro para Seth Bedford como agradecimiento por hacer la música de Night People. Otros grupos empezaron a interesarse por mi trabajo y en ese año (2007), hice vídeos para 4 grupos más y fui aceptado en SXSW 2008 con el vídeo para la canción “Art of Toys” de Hey La la.

Mi trabajo se fue dando a conocer por el boca a boca. La mayoría de mis primeros vídeos fueron para bandas de Austin Texas pero su presencia en internet creció y he rodado 31 hasta ahora, los más recientes están por salir.
¿Cuál es tu proceso creativo?
Depende del proyecto. Si se trata de las animaciones con papel recortado, empiezo con el color y el diseño de arte. Suelo tener claro qué es lo que quiero decir antes de empezar. Después empiezo a pensar en qué voy a necesitar y luego viene el trabajo duro y alguna buena animación. A veces introduzco algunas ideas nuevas en el concepto original mientras ruedo o edito. Me gusta dejar espacio a la improvisación. Las mejores ideas suelen surgir en el proceso de producción.
¿Existe una característica que define tus trabajos?
Me interesa contar historias de personajes inocentes que son atrapados en contextos peligrosos y excitantes. Me gusta animar monstruos. Últimamente he creado animaciones basadas en la nostalgia y la cultura popular. Estoy en un momento de mi vida en el que puedo mirar hacia atrás a mi infancia y conseguir la inspiración de las distintas facetas culturales que me han convertido en lo que soy. Por ejemplo, mi corto Mario on Paper me dio la excusa para jugar con los videojuegos que tuvieron un fuerte impacto en mi vida.
Mi vídeo sobre Star Wars fue un sueño hecho realidad. Yo coleccionaba todos los juguetes y estaba obsesionado con La guerra de las galaxias cuando era un niño. Fue tan divertido hacer mis propios juguetes y jugar con ellos… Así es como veo la animación: soy como un niño jugando con figuras que se mueven. La diferencia es que ahora no me limito a lo que hay en las estanterías de las tiendas. Lo hago yo mismo.
¿El proyecto del que te sientes más cerca?
El próximo mes empiezo una película de samurais. No tengo mucho dinero y busco inversores pero este proyecto significa mucho para mí, sé que tengo que hacerlo no importa cómo. Será mi primera película larga de animación así que vivo para este proyecto. Pienso en él todo el tiempo. Hice una versión corta: “Path of Blood: Demon at the Crossroads of Destiny” para ver si la gente estaría interesada en una película loca de samurais de papel. Tuvo una gran acogida. He sido aceptado en el Fantastic Fest 2011, que muestra cine de terror, asiático y de culto. Estoy emocionado y me hace pensar que la gente está preparada para una película así.
¿Hay algún grupo de música con el que te gustaría colaborar?
Para ser sincero ya he colaborado con los músicos de mis sueños. Me gustaría seguir colaborando con ellos en el futuro.

Eric Power. Desire is power
Author: Luisa Bernal
Section: LAB
Date: 09.2011

I have the impression that Eric Power had fun playing during his childhood and teen years. I also have the impression that he has decided to be an non-conformist, stay outside the system, and work hard on his own way to end up doing what makes him happy for a living. What is best of all is that the game seems to have gone his way, and his animations have faithful followers all around. In this interview, we take a closer look at his inspirational career and his contagious enthusiasm.


I’ve read in your website that you’re a self-taught animator but how did you start to show your work and have contacts to make a living from your hobbie?
I started out animating short little cartoons in a variety of styles. I tried my hand at traditional hand drawn animation, made a few claymations, and attempted some digital stuff as well.
After a few years I ended up with a good handful of short films that I started sending to local film festivals. After screening at a few fests my confidence level increased and
I decided it was time to try to make a real living out of it. I made two feature length documentaries that contained a high amount of animation and sent them off to a bunch of film festivals.
By this time the work was getting better and my confidence as an editor, animator, and director was high. After I finished my second feature film “Night People: seize the night”, I approached a band that I am friends with and asked them if I could do a music video for them. I did it just for the sake of the art and basically to have fun. I had such a good time making it I decided to do yet another one for my friend Seth Bedford as a thank you for making the score for Night People. By having examples of what I could do in the world of music videos, bands started gaining interest in my work. That year (2007), I made videos for 4 more bands and got accepted to SXSW 2008 for my video for Hey La La’s song “Art of Toys”.


My work spread through word of mouth. Most of my early videos were local bands from Austin Texas. Eventually my online presence grew and reached other cities and bands. To this date I have made 31 animated music videos, the most recent of which should be coming out any day now.

What is your creative process?
My creative process depends on the project I am working on at the time. If I am making one of my cut paper animations it all starts with color choice and art design. I usually have a good sense of what I want to say with my film before I begin. I will have a loose idea of what happens in the story and move on from there. Once I have my visual design figured out I get to making everything I will need for the animation. After that is is simply a matter of hard work and some good animating. Sometimes while editing or shooting I will alter my original concept to fit in some new ideas. I like to leave room for improvisation during the whole process. The best ideas usually emerge during production rather than all up front.


Could you find a conexion point for all your works? Is there a personal hallmark?
If you look at my work you will find some themes emerge. I seem to be very interested in telling the story of innocent characters who get caught up in dangerous and exciting predicaments. I also love to animate monsters. Lately I’ve been creating a bunch of animations based on nostalgia and popular culture. I’m at the point in my life where I can look back to my childhood and gain inspiration from the many facets of culture that have made me who I am today. For instance, my Mario on Paper short gave me an excuse to play around with the world of the mario games, which have had a strong impact on my life.


My Star Wars music video was also a dream come true. I used to collect all the toys and was completely obsessed with Star Wars as a kid. It was so much fun to basically make my own toys and play with them. That is almost how I see animation. I’m like a kid playing with action figures. Only now I am not confined to what is on the store shelves… I can make it myself. 


Is there a project you feel specially closed to?
I am beginning production on a feature length samurai film next month. I don’t have much money and am looking for investors, but this project means so much to me I know I have to get working on it no matter what. This will be my very first feature length animated film, so I am basically living and breathing this project. It takes over my thoughts all the time. I made the short film version “Path of Blood: Demon at the Crossroads of Destiny” earlier this year as a test to see if people would be interested in a crazy paper samurai film. The feedback has been awesome. I recently got accepted to Fantastic Fest 2011, which showcases films in the genres of horror, asian cinema, and generally cult status type films. I am thrilled to be part of the festival, and it further cements my conviction that people are ready for a cut paper samurai feature film.



Is there any music band you would like to collaborate with?
To be honest I already have my dream team of musicians. I love the bands I have made videos for and I want to continue to work with them on future projects. They are my dream team.



+ info: Eric Power

No hay comentarios: